Tuesday, March 31, 2009

Tinjau Endau Rompin


Baru-baru ini (27hb-29hb), M4W bersama rakan X4 bergabung tenaga meninjau lokasi Lemakoh Waterfall di Endau Rompin bagi membuat persiapan untuk aktiviti ekspedisi Etiqa Insurance & Takaful yang akan diadakan pada hujung April nanti.

Jam 24.00, dua buah 4x4 dari Kuala Lumpur menuju ke tol exit Air Hitam/Kluang untuk bertemu dengan sebuah lagi 4x4 dari Bahau, langsung ke Kluang Rail Coffee untuk menikmati original home made coffee ditepi Kluang Railway station. Memang best bila pekena kopi dengan roti bakar untuk sarapan pagi.

Kami terus menuju ke Kahang untuk lapor diri di pejabat dahulu sebelum masuk ke Endau Rompin. Cuaca panas sepanjang perjalanan disamping debu tanah merah berkeliaran masuk ke lubang hidung..! boleh kena 'parkinson' kerana laluan yang tidak rata itu. Jambatan gantung yang roboh kini sudah diganti dengan jenis konkrit..tak bimbang lagi.

Tiba di Lemakoh hampir jam 4.30 ptg dengan perut yang lapar, di saji nasi putih, ikan masin, sayur kobis goreng dengan ikan Mackerel masak kari..! wow..lazat..!! Mandi sungai, lepas itu terus menjamu selera. Akibat perjalanan yang agak jauh, tidur pun tak cukup, maka ibarat orang ngantuk disorongkan bantal...memang sah tertidur lepas makan tu..tak sedar pun bahawa malam itu adalah malam 'Earth Hour', tapi suasana di campsite terpaksa berterangan demi keselamatan hingga ke esok paginya.

Kami tinggalkan campsite dengan membawa keluar sampah pada jam 11 pagi. Destinasi seterusnya adalah menuju ke Kluang untuk menikmati sekali lagi hidangan kopi di railway station sebagai penutup acara kerana selepas ini konvoy akan menuju ke haluan masing2.

Memang hebat..! lokasi ini sememangnya sesuai untuk semua peringkat umur. Sungainya nyaman, sejuk tapi kadang2 suam dan suasana sekitar yang damai. Tapi kena harus berhati2, jangan sampai ada yang tergelincir di kawasan perbatuan disitu.