Wednesday, June 27, 2012

Offroading..? Where..? Do not know where to go...?

Percutian atau mengembara secara berkonvoi bersama keluarga dan sahabat handai adalah aktiviti yang paling sesuai dan akan memberikan banyak menafaat serta memori yang indah. Setelah berterusan bekerja mencari rezeki, sudah semestinya anda merancang sesuatu program percutian bersama keluarga tersayang sebagai tanda terima kasih anda kepada ahli keluarga kerana memahami tugas anda yang sering sibuk diluar sana.

Apabila bercerita tentang destinasi percutian, mungkin segelintir masyarakat beranggapan bahawa ianya akan melibatkan perbelanjaan yang tinggi. Maklum saja dengan kos perjalanan, penginapan dan makanan untuk sekeluarga. Amat ketara sekali jika pilihan lokasi itu luar dari negara sendiri. Tapi itu adalah lumrahnya, kalau nak bercuti sememangnya perlu ada persiapan dari segi kewangan.

Dalam kita sibuk untuk menentukan lokasi dan mengira kos percutian, kita lupa bahawa ada satu lagi aktiviti yang boleh dikatakan berpatutan tetapi sememangnya berbaloi untuk dinikmati bersama keluarga lebih lebih lagi jika anda memiliki kenderaan jenis 4WD. Apa yang dimaksudkan adalah, percutian perkhemahan dengan menggunakan kenderaan pacuan empat roda tidak semestinya untuk melakukan ‘adegan’ lasak seperti yang anda sering baca atau tonton di televisyen. Aktiviti yang cuba digarapkan disini adalah percutian bersama keluarga di lokasi offroading yang sesuai dan mudah di ekses untuk kenderaan 4WD yang secara asasnya memiliki kelebihan dari segi fizikal jika dibandingkan dengan kenderaan jenis Sedan. Cuba bayangkan yang anda ketika ini bersama keluarga berkhemah ditepi sungai dengan persiapan yang lengkap disamping kenderaan 4WD didepan mata. Seronok bukan..?

Berikut adalah antara beberapa lokasi offroading (banyak lagi) yang ringan dan sesuai untuk kenderaan 4WD tanpa melalui modifikasi yang extreme pada keadaan asal kenderaan anda itu.

1) Ulu Tamu, Ulu Rening, Selangor Darul Ehsan

2) Sungai Loh, Terengganu Darul Iman (Jambatan Besi)

3) Telemong, Pahang Darul Makmur (Campsite Buloh)                                                                          

4) Endau Rompin@ Kg Peta, Johor Darul Takzim

5) Ulu Slim, Perak Darul Ridzuan

6) Hutan Simpan Gading, Kerling

7) Sg Lembing, Pahang
Dengan adanya kenderaan jenis 4WD yang dimiliki, dapat juga anda mencuba percutian yang unik ini bersama keluarga. Lagipun kenderaan yang dibeli jika tidak di maksimakan penggunaannya ibarat membeli buah kelapa, airnya diminum tetapi isi, kulitnya dibiar begitu sahaja. Oleh yang demikian, gunakanlah sebaik mungkin kerana bayaran roadtax yang tinggi juga seperti memberitahu anda bahawa bayaran tersebut juga sudah merangkumi cukai jalan didalam hutan.


Selamat beriadah dan memandu bersama keluarga dengan kenderaan 4WD anda.

We wish you a very Happy Offroading...!

No comments: